Kom øverst i bunken med dit per­son­li­ge vær­di­til­bud

Ved at vise konkret hvordan du kan skabe værdi med et værditilbud, gør du det nemmere for virksomhederne at ansætte dig! Men hvad er et værditilbud?

Med gennembruddet for virtuelle møder og fleksible arbejdspladser øges den geografiske mobilitet på arbejdsmarkedet. Konkurrencen om de gode job bliver derfor endnu hårdere i fremtiden og derfor nytter det ikke noget, at du ”kun” kan vise din kommende arbejdsgiver, hvad du kan. Hvis du vil lande øverst i bunken af ansøgninger, skal du i stedet beskrive, hvordan du kan skabe værdi FOR DEM! Hvilke af deres konkrete problemer kan du løse? Hvordan påvirkes bundlinjen positivt hvis de ansætter dig i jobbet?

Hvordan skal man forstå værdiskabelse?

Hvad vil det egentlig sige at skabe værdi? Ja, først og fremmest kan værdi jo ofte opgøres i kroner og ører. Men økonomer definerer også værdi som nytte, og skelner mellem tings bytteværdi og deres brugsværdi. Nogle definerer værdiskabelse som ”at forøge markedsværdien af virksomhedens egenkapital”. Det kan også forklare som det at betjene nye eller eksisterende behov på en ny måde: At noget bliver smartere, lettere, nemmere – bedre, simpelthen.

Hvad er et værditilbud?

Ordet ”værditilbud” er en oversættelse af det engelske value proposition, som kort forklaret er en positionering af dig i forhold til den værdi, du kan bibringe en virksomhed eller kunde, samt hvad det er, der gør dig i stand til at skabe denne værdi.

Formålene med at udvikle dit værditilbud er flere. Dels giver dit værditilbud dig et overblik over, hvad din kommende arbejdsgiver efterspørger, så du effektivt kan designe et værditilbud, der præcist imødekommer deres mest aktuelle udfordringer, pain points og gevinster. Samtidig skaber du i processen en ny selvindsigt, som gør det muligt for dig at producere en strategi og et salgsmateriale, der knivskarpt kommunikerer til kommende arbejdsgivere præcis, hvordan du, med netop dine faglige og personlige kompetencer og erfaringer, kan skabe netop den værdi de efterspørger.

Du er lige den, de står og mangler

Vi ved jo ikke, hvor selvsikker du går rundt og er til hverdag, men ved at udvikle dit værditilbud vil du opdage, at du i sandhed er en værdiskabende ressource. Èn, der kan gøre en forskel, et unikt bundt af kompetencer, der kan flytte virksomheder lige derhen, hvor de gerne vil være. Fordi jobsøgningsprocessen ofte godt kan føles lidt som om, man står med hatten i hånden, kan udvikling af dit værditilbud derfor også medføre et radikalt skifte i perspektiv og selvopfattelse. Du kommer nu til virksomheden med et unikt tilbud om at løse netop deres problemer, på en måde alene du kan. Nu er det pludselig dig, der har overhånden.

Design dit værditilbud med værdiskabelsesmodellen…

P

Denne artikel er en del af en artikelserie udgivet i samarbejde med Danmarks største jobportal, Jobindex.dk. Læs resten af artiklen her og find ud af hvordan du designer dit personlige værditilbud. Du kan også få flere gode tips til hvordan du udvikler du dit personlige værditilbud med vores uddybende video – klik her og scroll ned i bunden.