Nå hele vejen i mål med WOOP

For nogle år siden udkom selvhjælpsbogen ”The Secret”, som handler om ”loven om tiltrækning”, som groft sagt går ud på, at hvis du retter din energi mod et givent mål gennem visualisering, så vil universet få det til at ske. Det er simpelthen en måde at manifestere det, du gerne vil have, fordi du således bevidst og ubevidst bevæger dig hen imod det, du gerne vil. Det lyder måske lidt Hexia de Trix-agtigt, men bogen solgte millioner af eksemplarer og blev sågar filmatiseret. 

En række forskere tog ideen op, og det viser sig, at det ikke er helt så enkelt. De konkluderede bl.a., at det ikke er nok bare at visualisere dit mål, medmindre du også visualiserer vejen derhen – og mere specifikt hvordan du overkommer eventuelle forhindringer, der kan tænkes at stå i vejen.

Professor i psykologi Gabriele Oettingen har skabt en model, som kan få dig hele vejen i mål uden brug af hverken trylledrikke eller andre hemmeligheder. Modellen hedder WOOP – et akronym for Wish (Mål), Outcome (resultat), Obstacle (forhindring) og Plan.

Illustration fra mindfullambition.net

Sådan set giver det jo god mening, at det at lægge en plan for at overkomme forhindringerne gør dig bedre i stand til at opnå de mål, du har besluttet dig for. Blandet andet fordi, at mange af de forhindringer, vi sætter op for os selv, i virkeligheden ikke er reelle. Du kan ikke træne, fordi dit fitnesscenter er lukket, siger du? Men kan du løbe en tur? 

Lad os se nærmere på WOOP-modellen

MÅL: Hvad er mål? Dit mål skal være ambitiøst, men realistisk.
RESULTAT: Hvad opnår du ved at nå dit mål? Hvordan vil du have det, når du har opnået dit mål? FORHINDRING: Hvad er den største forhindring mellem dig og dit mål?
PLAN: Hvad er en effektiv handling til at tackle forhindringen? Lav en plan med tidsangivelser. 

Lad os komme med et eksempel:

MÅL: Jeg vil lave et brutto-CV, som jeg kan plukke fra, så jeg altid kan målrette ikke bare min ansøgning, men også mit CV.

RESULTAT: Jeg skal ikke starte helt forfra, hver gang jeg skal søge et job og processen bliver ikke så uoverstigelig.

FORHINDRING: Jeg er uinspireret og kan ikke se mig selv og mine kompetencer klart. 

PLAN: Jeg holder CV-workshop med min gode veninde, hvor vi hjælper hinanden med at få sat ord på vores respektive kompetencer og erfaringer. Vi skiftes til at interviewe hinanden og bytter rundt, så jeg skriver hendes og hun skriver mit CV. Det gør vi torsdag den 17. klokken 11-16.

Et andet eksempel: 
MÅL: Jeg vil løbe tre gange om ugen.
RESULTAT: Jeg kommer i bedre form og øger mit generelle velvære.
FORHINDRING: Jeg taler mig selv fra det, hvis jeg ikke får løbet fra morgenstunden.
PLAN: Jeg lægger mit løbetøj og sko lige ved siden af sengen om aftenen, inden jeg går i seng, så jeg ikke kan nå at ”tænke mig ud af det”, men bare står op, tager det på, og løber inden morgenmaden. Just do it! 

WOOP-modellen har vist sig at være meget effektiv og har bl.a. hjulpet folk med stress, vægttab, nedsat skolefravær og forbedrede præstationer. 

Lær mere om modellen her – prøv den selv, og nå hele vejen i mål med WOOP.